Υλοποίηση της Ανοιχτής τάξης. Η Προσπάθεια του Δάσκαλου της Δράσης για Φως και Χρώμα στην Εκπαίδευση. Ο Δια Βίου και Ανυπέρβλητος Αγώνας του Δάσκαλου για τον Μαθητή Του...

Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2009

Η ΠΟΛΥ ΛΑΙΜΑΡΓΗ ΦΑΛΑΙΝΑ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Λέξη κλειδί(λεξιλόγιο):
αλληγορία η : μεταφορική έκφραση, συχνά και ολόκληρο ποιητικό ή πεζό κείμενο, που κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που φαίνεται ότι δηλώνει.











Με διάθεση ανατροπής, ο συγγραφέας ξαναδιαβάζει και παραλλάσσει γνωστά λαϊκά παραμύθια έτσι ώστε το μήνυμά τους να εκσυγχρονίζεται και να συνομιλεί με τα δεδομένα της εποχής μας (Τα τρία μικρά λυκάκια, Heinemann 1993, Μίνωας 1994, το οποίο έχει μεταφραστεί σε δώδεκα γλώσσες,


Ένα κλασικό πλέον παραμύθι για τη συμφιλίωση, την κατανόηση και την ειρήνη, που έγινε παγκόσμιο μπεστ σέλερ.)



Για τον Ευγένιο Τριβιζά(ΚΛΙΚ)

Στο έργο του Τριβιζά το χιουμοριστικό και κωμικό στοιχείο υποκρύπτει μια τραγική σύλληψη της ζωής καθώς και την κριτική στάση του συγγραφέα απέναντι στη σύγχρονη κοινωνία και τα προβλήματά της. Πίσω από την ελκυστική παραμυθιακή πλοκή και τις απολαυστικές χιουμοριστικές ανατροπές, θίγονται σοβαρά κοινωνικά θέματα. Η συνύφανση κωμικού και τραγικού στοιχείου, η υπαινικτική συμπύκνωση σε συνδυασμό με το ευφυές χιούμορ καθώς και η δυνατότητα αναγωγής(μετατροπής) της φαινομενικά απλής αφήγησης σε πολλαπλές και πολυεπίπεδες αναγνώσεις, είναι χαρακτηριστικά που καθιστούν το έργο του Τριβιζά ιδιαίτερα αγαπητό όχι μόνο στους μικρούς αλλά και στους μεγάλους αναγνώστες.




Μέσα στην ψυχρή επιστημονική τεχνική του εγκληματολόγου που χρησιμοποιεί τις λέξεις ως νυστέρια κρύβεται μια υπέροχη φτερωτή στολή, μια οργιάζουσα φαντασία, ένας χείμαρρος λεκτικός, ένας γοητευτικός παραμυθάς.


Το απίθανο, το ονειρικό, η πραγματικότητα, η φαντασία, η περιπέτεια, το τραγικό είναι τα βασικά στοιχεία της γραφής του και όλα αυτά διαπλέκονται έτσι ώστε φαντασία και πραγματικότητα, τραγικό και κωμικό στοιχείο να ενοποιούνται.


Το παραμύθι στον Ευγένιο Τριβιζά έχει όλα τα στοιχεία που το κάνουν πραγματική ποίηση, δημιουργία και αναδημιουργία προσώπων, πραγμάτων και καταστάσεων, δημιουργία και αναδημιουργία της ζωής.


…μια επιτυχημένη αλληγορία για τη συνεχώς αυξανόμενη βία στις σύγχρονες κοινωνίες…


Το παρακάτω ποίημα είναι επιτυχημένη αλληγορία;
Ποιο νόημα κρύβει;










Η ΠΟΛΥ ΛΑΙΜΑΡΓΗ ΦΑΛΑΙΝΑ ΠΟΥ ΕΦΑΓΕ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ


Δείτε και το βιβλίο:ΚΛΙΚ

Κατάπιε όλα τα κύματα,
όλες τις σταγόνες,
όλους τους ναύτες,
όλες τις γοργόνες,
όλους τους φάρους,
όλους τους ξιφίες,

τους σπάρους, τα χταπόδια
και τους αστερίες!
Τα κανό, τα καβουράκια
και της θάλασσας
τ' αλογάκια!
Έφαγε με φόρα
τις βάρκες μία μία
και με μεγάλη βουλιμία

τα αεροπλανοφόρα
και της γραμμής τα πλοία!
Και, πράγμα που δεν πρέπει,
δεν άφησε ούτε φύκι,
δεν άφησε ούτε λέπι!
Κι έμεινε μεμιάς
οτη μέση μιας μεγάλης
ερημιάς!
«Τα 'χαψα όλα —είπε— μία κι έξω,
ώρα τώρα να χωνέψω
τα καβουράκια
και τις μέδουοες τις κακομοίρες».
Είδε τότε να 'ρχονται από

μακριά
με καμάκια μυτερά
έξι εφτά φαλαινοθήρες!
«Αχ! —οκέφτηκε—
τι συμφορά!
Έρχονται να με σκοτώσουν,
να με κάνουν μαργαρίνη
και μπανέλες!
Τι τις ήθελα τις τρέλες;
Τι τρομάρα!Τι τρεμούλα!
Αχ μανούλα μου, γλυκιά
μανούλα!»
Τι να κάνει, τι;
Ούτε νερό
να κολυμπήσει,
ούτε θάλασσα
για να κρυφτεί! «Αχ —φώναξε— τι φρίκη!
έφαγα τη θάλασσα
που μ' έκρυβε!
Δεν άφησα ούτε φύκι!
Ήτανε μεγάλο κρίμα
να φάω και το τελευταίο κύμα!
Δεν υπάρχει άλλη λύση!

Προτού με κάνουν λιώμα,
πρέπει αυτή η ερημιά
να ξαναπλημμυρίσει»
είπε η φάλαινα,
κι άνοιξε το στόμα
και βγήκαν τα κύματα
και οι κυκλώνες,
οι ναύτες, τα πέλαγα
και οι γοργόνες,
οι σπάροι, οι ξιφίες,
τα χταπόδια και οι αστερίες,
τα κανό, τα καβουράκια
και της θάλασσας
τ' αλογατάκια.
Έκανε η φάλαινα
ένα μακροβούτι,
στο νεράκι χώθηκε,
κρύφτηκε και σώθηκε!
Κι από τότε τής κόπηκε
η λαιμαργία
και τρώει τις μαρίδες
μία μία!


Ευγένιος Τριβιζάς



TO ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΕ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ:ΚΛΙΚ




 Η αναπνοή της Γης, προσομοίωση
(Ποια "φάλαινα",εδώ, δείχνει τέτοια βουλιμία;) 








O Πολωνός multimedia designer David Bleja βρήκε έναν πρωτότυπο τρόπο για να περιγράψει το ανησυχητικό φαινόμενο τηςεκπομπής CO2 στην ατμόσφαιρα παγκοσμίως, αλλά και την πληθυσμιακή ταυτότητα κάθε χώρας.
Αφού συγκέντρωσε όλα τα απαραίτητα στοιχεία για κάθε κράτος ξεχωριστά, δημιούργησε έναν ψηφιακό χάρτη, ο οποίος, μέσω στατιστικής προσομοίωσης, παρουσιάζει τις γεννήσεις και τους θανάτους σε όλον τον κόσμο, σε “πραγματικό χρόνο” (κατ’ εκτίμηση), τον ρυθμό που γίνεται ηεκπομπή CO2 και την σχετική επίδραση κάθε χώρας στις κλιματικές αλλαγές του πλανήτη.














Σημειώστε, ωστόσο, ότι τα επίπεδα εκπομπών CO2 που παρουσιάζονται εδώ είναι πολύ πιο πιθανό να είναι πολύ χαμηλά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα.
Η υπερθέρμανση του πλανήτη (γνωστή και ως κλιματική αλλαγή) είναι ίσως το πιο σημαντικό θέμα για να αντιμετωπίσει η γενιά μας - και πολύ πιθανόν κάθε γενιά στην ιστορία-.

population:πληθυσμός