ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ:ΚΛΙΚ
Την τελευταία περίοδο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας το εμπόριο και η ναυτιλία βρίσκονταν σε παρακμή. Τα πράγματα χειροτέρεψαν με την τουρκική κατάκτηση. Οι περισσότεροι Έλληνες ζούσαν από τη γεωργία και την κτηνοτροφία και πολύ λίγοι από τη βιοτεχνία.Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής το έπαιρναν οι κατακτητές, είτε ως ιδιοκτήτες γης είτε με μορφή φόρων.

Σιγά σιγά οι Έλληνες κατάφεραν να πάρουν στα χέρια τους το εμπόριο, που γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη.

Σε ορισμένα μέρη γίνονταν εμποροπανηγύρεις μια φορά το χρόνο, όπως και


Εμπόριο, βέβαια, γινόταν και με το εξωτερικό, ιδιαίτερα με την Ευρώπη. Εισαγόταν κυρίως βιομηχανικά προϊόντα και υφάσματα, και εξάγονταν γεωργικά.
Η ελληνική ναυτιλία αναπτύχθηκε ιδιαίτερα ύστερα από τη συνθήκη του Κιουτσούκ- Καϊναρτζή (1774), που έγινε ανάμεσα στη Ρωσία και την Οθωμανική αυτοκρατορία. Από τότε τα ελληνικά πλοία μπορούσαν να υψώνουν ρωσική σημαία και να ταξιδεύουν ανενόχλητα σε όλες τις θάλασσες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Η Ύδρα, οι Σπέτσες, τα Ψαρά και άλλα νησιά απέκτησαν μεγάλο εμπορικό στόλο και γνώρισαν οικονομική άνθηση.
Στις ναυτικές επιχειρήσεις οι καραβοκύρηδες έβαζαν τα κεφάλαια, οι τεχνίτες και οι ναύτες τη δουλειά τους κι όλοι είχαν μερίδιο στην ιδιοκτησία και στα κέρδη.
Παρακολούθησε τα βίντεο.Προσέγγισε το χθες και το σήμερα αυτών των τόπων.Σκέψου και προετοίμασε τα σχόλιά σου για τη συζήτηση που θα κάνουμε στην τάξη.
EΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Δικαιολόγησε την πρόταση του μαθήματος:"Την τελευταία περίοδο της Βυζαντινής αυτοκρατορίας το εμπόριο και η ναυτιλία βρίσκονταν σε παρακμή. Τα πράγματα χειροτέρεψαν με την τουρκική κατάκτηση".
- Τι ήταν τα τσιφλίκια;
- Πώς γινόταν το εμπόριο στη στεριά και πώς στη θάλασσα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας;
- Τι γνωρίζεις για τη Συνθήκη του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή;Ποια η σημασία της;
- Εκείνη την περίοδο έγινε μια προσπάθεια με σκοπό τη συνεργασία των μελών επαγγελματικών τομέων(π.χ.ναυτιλία,βιοτεχνία) για την προαγωγή των οικονομικών συμφερόντων τους.Επιχειρηματολόγησε γι' αυτό. Να αναφερθείς και στο σήμερα.Υπάρχουν τέτοιες προσπάθειες;
- "Εμπόριο, βέβαια, γινόταν και με το εξωτερικό, ιδιαίτερα με την Ευρώπη",αναφέρεται στο μάθημα. Αυτή η επαφή με την Ευρώπη-θυμίσου τις αναφορές μας στις πρώτες ενότητες-βοήθησε ν' αλλάξει κάτι στη σκέψη και τη ζωή του "ραγιά"; Δικαιολόγησε με πληρότητα την απάντησή σου.