Για να πολλαπλασιάσω δύο κλάσματα:
- πολλαπλασιάζω τους αριθμητές και
- πολλαπλασιάζω τους παρονομαστές
- καλό είναι να απλοποιώ το γινόμενο
Παράδειγμα: Πολλαπλασιασμός 2 / 9 Χ 3 / 12
- Πολλαπλασιασμός των αριθμητών (2 * 3 = 6)
- Πολλαπλασιασμός των παρονομαστών (9 * 12 = 108)
- Το γινόμενο που προκύπτει είναι:(6 / 108)
- Απλοποίηση του κλάσματος (6 / 108 = 1 / 18)
2ο παράδειγμα
ΠΩΣ ΔΙΑΙΡΟΥΜΕ ΚΛΑΣΜΑΤΑ;
ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΚΛΑΣΜΑΤΟΣ ΜΕ ΑΚΕΡΑΙΟ
Κατανόηση:
Γνωρίζουμε ότι η διαίρεση και ο πολλαπλασιασμός είναι αντίστροφες πράξεις.
Προσέξτε τους κύκλους:
Διαίρεση ανάμεσα σε δύο παιδιά: 1/5: 2
Διαίρεση ανάμεσα σε τρία παιδιά: 1/3: 2
Διαίρεση ανάμεσα σε δύο παιδιά: 1/2:2
Με βάση τις γνώσεις μας:
Διαίρεση ενός αριθμού με το 2 σημαίνει:
| 1
2
| του αριθμού.
|
Διαίρεση ενός αριθμού με το 3 σημαίνει:
| 1
3
| του αριθμού.
|
Διαίρεση ενός αριθμού με το 5 σημαίνει:
| 1
5
| του αριθμού.
|
Έτσι λοιπόν:
18 ÷ 2 =
| | 1
2
| Χ 18 =
| 18 ×
| 1
2
| =
| |
|
12 ÷ 3 =
| | 1
3
| Χ 12 =
| 12 ×
| 1
3
| =
| |
|
20 ÷ 4 =
| | 1
4
| Χ 20 =
| 20 ×
| 1
4
| =
| |
|
15 ÷ 5 =
| | 1
5
| Χ 15 =
| 15 ×
| 1
5
| =
| |
|
- Η ίδια λογική ισχύει ακόμη και όταν ο αριθμός είναι ένα κλάσμα!
Παρατηρούμε:
1
2
| ÷ 6 =
| | 1
6
| Χ
| 1
2
| =
| 1
2
| Χ
| 1
6
| =
| |
|
1
5
| ÷ 4 =
| | 1
4
| Χ
| 1
5
| =
| 1
5
| Χ
| 1
4
| =
| |
|
2
7
| ÷ 2 =
| | 1
2
| Χ
| 2
7
| =
| 2
7
| Χ
| 1
2
| =
| |
|
3
4
| ÷ 3 =
| | 1
3
| Χ
| 3
4
| =
| 3
4
| Χ
| 1
3
| =
| |
|
Άρα κάνουμε αντιστροφή των όρων στο δεύτερο κλάσμα (αν είναι ακέραιος μετατρέπεται σε κλάσμα)
Στο τέλος είναι απαραίτητη η απλοποίηση (όταν χρειάζεται)
ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΚΛΑΣΜΑΤΩΝ
Υπάρχουν 3 απλά βήματα για τη διαίρεση κλασμάτων:
Βήμα 1:Aντιστρέψτε το δεύτερο κλάσμα
Βήμα 2: Πολλαπλασιάστε το με το πρώτο κλάσμα
Βήμα 3: Απλοποιήστε το κλάσμα (αν χρειάζεται)
Nα πώς κάνουμε διαίρεση κλασμάτων:ΚΛΙΚ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:
Βρίσκουμε:
| 1
|
| 2
|
2
| 5
|
Λύση
1
|
| 2
| =
| 1
| x
| 5
| | Αλλάζουμε το : με το x.
|
2
| 5
| 2
| 2
| | Αντιστρέφουμε το δεύτερο κλάσμα.
|
=
| 1 x 5
| =
| 5
| | | | Πολλαπλασιάζουμε τους αριθμητές.
|
2 x 2
| 4
| | | | Πολλαπλασιάζουμε τους παρονομαστές.
|
=
| 1
| 1
| | | | | | | Μετατρέπουμε σε μεικτό αριθμό.
|
4
| | | | | |
ΠΡΟΣΕΧΩ:
Διάβασε κι αυτό:
- Όταν ξέρουμε την τιμή ολόκληρης της ακέραιης μονάδας και ζητάμε να βρούμε την αξία ενός μέρους της, κάνουμε πολλαπλασιασμό .
- Όταν ξέρουμε την αξία ενός μέρους της ακέραιης μονάδας και ζητάμε να βρούμε την τιμή ολόκληρης της ακέραιης μονάδας, κάνουμε διαίρεση .
- Προσοχή: Στη θέση του διαιρετέου βάζουμε το κλάσμα ή το μεικτό που εκφράζει το ίδιο ποσό που ζητάμε να βρούμε στο πηλίκο. Έτσι, αν ψάχνουμε να βρούμε ευρώ, θα μπει διαιρετέος ο αριθμός που φανερώνει ευρώ.
Παραδείγματα:
1.Ο Δάσκαλος Κ. ενισχύθηκε από την Πολιτεία με 30.000 ευρώ για την υλοποίηση της Ευέλικτης Ψηφιακής Τάξης.Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στα 3/5 των αναγκών υλοποίησης.Πόσο είναι το ποσό που χρειάζεται για την υλοποίηση;
Λύση:
Ξέρουμε την τιμή του μέρους και ζητάμε την τιμή ολόκληρης της ακέραιης μονάδας.
Θα κάνουμε διαίρεση
30.000 : 3/5 = 30.000/1*5 / 3=30.000*5 / 1*3 =150.000 / 3 =50.000 ευρώ
Σημείωση:Tα στοιχεία του προβλήματος δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα.
2.To αυτοκίνητο είχε 20 λίτρα βενζίνη και στη διαδρομή έκαψε τα 2/5 . Πόσα λίτρα έκαψε;
Λύση:
Γνωρίζουμε όλη την ποσότητα και ζητάμε το μέρος.
Θα κάνουμε πολλαπλασιασμό.
20 * 2/5 = 20 /1 * 2/5 = 20*2 / 1*5 = 40 /5 = 8 λίτρα
Στον πολλαπλασιασμό β' παράγοντας(πολλαπλασιαστής) θα μπαίνει το μέρος.