Υλοποίηση της Ανοιχτής τάξης. Η Προσπάθεια του Δάσκαλου της Δράσης για Φως και Χρώμα στην Εκπαίδευση. Ο Δια Βίου και Ανυπέρβλητος Αγώνας του Δάσκαλου για τον Μαθητή Του...

Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2007







ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ

Πολυτέλεια από γυαλί και αρχαίο δέος

Της Παρασκευής Κατημερτζή
Μια βόλτα στους χώρους του πολυσυζητημένου Νέου Μουσείου Ακροπόλεως με ξεναγό τον καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή, λίγο πριν να αρχίσει η εγκατάσταση των εκθεμάτων
Με τα ανοίγματα, τη διαφάνεια, τη σύγχρονη τεχνολογία, τη λιτή γραμμή και την άνεση των χώρων το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως, εσωτερικά τουλάχιστον, θυμίζει μητροπολιτικό μουσείο, ενώ στην πραγματικότητα είναι ένα κτίριο μεσαίου μεγέθους 14.000 τ.μ. (μαζί με τα μεγάλα του υπόγεια).
Εσωτερικά, το Νέο Μουσείο δεν μοιάζει με κανένα άλλο ελληνικό μουσείο. Δεν είναι μια σειρά κλειστών αιθουσών, αλλά μεγάλοι και μικρότεροι χώροι ανοιχτοί προς τα έξω και συχνά μεταξύ τους, που διαδέχονται ο ένας τον άλλον, με άφθονο γυαλί, σκούρα και λευκά δάπεδα, εμφανές μπετόν και μέταλλο, εξωτερικούς εξώστες και ανοίγματα.
Όλα στηρίζονται σε μεγάλες κολόνες και αρθρώνονται γύρω από ένα τεράστιο κεντρικό «αίθριο» ύψους 18 μ. που σκεπάζεται με γυάλινη ημιδιαφανή οροφή και καταλήγει σε γυάλινα ημιδιαφανή δάπεδα, όπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακροπόλεως καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.
Αυτός ο έσω χώρος είναι η έκπληξη του μουσείου με τις μνημειώδεις διαστάσεις της ράμπας των μαρμάρινων, γυάλινων και κυλιόμενων κλιμάκων- ανόδου και καθόδου- που δίνουν μια πρωτόγνωρη αίσθηση άνεσης, άπλας και λιτής πολυτέλειας.
Η μεγάλη πρωτοτυπία του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως είναι ότι το κτίριο είναι στημένο 100% πάνω σε μια μεγάλη και εντυπωσιακή ανασκαφή. Την ενσωματώνει, την προφυλάσσει, την υπηρετεί και την αναδεικνύει ως επιτόπιο μουσείο με τρόπο που σε κάνει να συνειδητοποιείς ότι τα σύγχρονα κτίρια δεν είναι πάντοτε εχθρικά προς τις αρχαιότητες. Αυτή η ανασκαφή είναι μια συνοικία της ύστερης αρχαιότητας.
Η ανασκαφή έχει έκταση τεσσάρων στρεμμάτων. Ένα ρωμαϊκό λουτρό, μία πρωτοβυζαντινή έπαυλη, μία τεράστια πολυτελής ρωμαϊκή κατοικία με ψηφιδωτά δάπεδα, αρχαίοι δρόμοι, ένας κυκλικός πύργος, εργαστήρια, αποθήκες, δεκάδες πηγάδια, στέρνες και χιλιόμετρα αποχετευτικών αγωγών είναι ορισμένα από τα ευρήματα που αναδείχθηκαν. Αγάλματα, κεραμικές επιγραφές, κινητά ευρήματα θα εκτεθούν δίπλα στον τόπο όπου βρέθηκαν.
Η ταράτσα του μουσείου αντιστοιχεί στο μεσοπάτωμα, όπου βρίσκονται οι χώροι εξυπηρέτησης του επισκέπτη, το κυλικείο και τα καταστήματα.
Τις Καρυάτιδες, οι οποίες θα διαταχθούν όπως και στο Ερεχθείο, δεν θα τις βλέπει ο επισκέπτης από την αρχή: μπαίνοντας, οδηγείται από τη μεγάλη ράμπα προς τη μεγάλη αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών και την αίθουσα του Παρθενώνα. Τελειώνοντας με τον Παρθενώνα και κατεβαίνοντας κάτω, ο επισκέπτης θα οδηγείται προς τις γλυπτές κόρες. Η εικόνα τους, όμως, λουσμένη στο φυσικό φως και ενισχυμένη από τεχνητό φωτισμό θα συνοδεύει και θα αποχαιρετά από ψηλά τους επισκέπτες που θα κατεβαίνουν τις σκάλες προς την έξοδο του Μουσείου.

Ρυθμιστές οι κίονες
«Οι κίονες παίζουν και ρυθμιστικό ρόλο στο Νέο Μουσείο», λέει ο Δημήτρης Παντερμαλής. «Ανακαλούν μ΄ ένα σύγχρονο αφαιρετικό πνεύμα την αρχαία αρχιτεκτονική, που βασιζόταν στον κίονα. Το στοιχείο που δίνει ρυθμό σ΄ έναν χώρο και επηρεάζει τη γλυπτική».


Ένα πιστό αντίγραφο της Καρυάτιδας που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο και εκλάπη από τον Έλγιν έχει πάρει ήδη θέση ενδεικτικά στον χώρο όπου θα εγκατασταθούν και οι υπόλοιπες πέντε με την ίδια τάξη που είναι στο Ερεχθείο
Ο μεγάλος εξώστης του μουσείου, εμβαδού περίπου ενός στρέμματος, είναι μια μεγάλη ταράτσα για να βγαίνεις, να κάθεσαι, να χαζεύεις, να πιεις ένα ποτό ή να φας κάτι. Κυρίως όμως για ν΄ ανακαλύπτεις πράγματα. Έχει πανοραμική θέα προς την Ακρόπολη, το Θέατρο του Διονύσου, τον Υμηττό, τον Λυκαβηττό, τους λόφους του Φιλοπάππου, ενώ από μια γωνιά η θέα φθάνει ώς τη θάλασσα και προσφέρει τη δυνατότητα να δεις από ψηλά την υπαίθρια ανασκαφή του μουσείου και τον κήπο
Στην αίθουσα του Παρθενώνα που έχει τις διαστάσεις του σηκού, το χυτό αντίγραφο της τελευταίας μετόπης που μένει ακόμη στον ναό, εκτίθεται ενδεικτικά πλάι στο αντίγραφο μιας μετόπης που βρίσκεται στο Λονδίνο και θα μένει καλυμμένη. Στον Παρθενώνα, όπως και στο μουσείο, κάθε ζεύγος μετόπες χωρίς τα τρίγλυφα, αντιστοιχούν στο διάστημα ανάμεσα σε δύο κολόνες
"TA NEA" Τρίτη, 2 Οκτωβρίου 2007

Αρ. Φύλλου: 18.953
Σελίδα: NEA_0210_023_CMYK_241228 ΤΑ ΝΕΑ Online

Δεν υπάρχουν σχόλια: