Υλοποίηση της Ανοιχτής τάξης. Η Προσπάθεια του Δάσκαλου της Δράσης για Φως και Χρώμα στην Εκπαίδευση. Μια Υλοποιούμενη πρόταση Χωρίς Τέλος και με Όραμα. Ο Δια Βίου και Ανυπέρβλητος Αγώνας του Δάσκαλου για το Μαθητή Του...

Κυριακή, 8 Μαρτίου 2009

Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ Κ. ΤΟΠΟΘΕΤΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ...

Οι μαθητές δημιουργούν...


                                      



                                      

«Η μεταμόρφωση των αντικειμένων» είναι ο τίτλος της πρωτότυπης έκθεσης που φιλοξενεί το Μέγαρο Μουσικής - μέχρι τις 5 Απριλίου- με τη συνεργασία του κέντρου Πομπιντού, σε έμπνευση του Γάλλου καλλιτέχνη Claude Courtecuisse.

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον εικαστικό παιδικό εργαστήρι με στόχο τη μεταμόρφωση καθημερινών χρηστικών αντικειμένων.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε τρεις ζώνες:

Πρώτη Ζώνη – Μεγάλη Αναπαράσταση Σχεδίου σε Πλεξιγκλάς 
Ο Claude Courtecuisse έχει κατασκευάσει τα τελευταία χρόνια έναν μεγάλο αριθμό από αξονομετρικά σχέδια (μια δυσδιάστατη μορφή γραφικής παράστασης που δίνει την ψευδαίσθηση του όγκου) κτιρίων κλασικής αρχιτεκτονικής. 

Βασισμένος σε λεπτομέρειες από κλασσικούς πίνακες, αποσπά από αυτούς τρούλους, κίονες και κολώνες, θόλους και προστώα, ενώ εξελίσσοντας ακόμη περισσότερο την ιδέα, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την ίδια αρχή για να παράγει σχέδια συνηθισμένων αντικειμένων (πιάτα, μπολ και άλλα κουζινικά είδη) αντί για σχέδια πολύτιμων κλασικών αρχιτεκτονημάτων. 

Μέσα από τις γραφικές του παρεμβάσεις, ο Courtecuisse οικειοποιείται λεπτομέρειες από έργα μεγάλων ζωγράφων όπως του Καραβάτζιο ή του Ρούμπενς. 

Οι επισκέπτες καλούνται να εξερευνήσουν αυτά τα αληθινά-ψεύτικα αρχιτεκτονικά σχέδια και την απίστευτη ακρίβεια της κατασκευής τους μέσα από μια διπλή κίνηση (από μπροστά και από πίσω, από μέσα και από έξω, από πάνω και από κάτω, κανονικά και τρισδιάστατα, κυκλικά και σπειροειδώς).

Και επειδή η αρχή του «πέρα-δώθε» είναι αυτή που φαίνεται να ερεθίζει τη δημιουργικότητα του Claude Courtecuisse, δεν μας εκπλήσσει το γεγονός ότι παράλληλα με τα σχέδιά του παρουσιάζονται και έργα του που είναι βασισμένα στον όγκο, όπως για παράδειγμα οι στήλες από πλεξιγκλάς, φτιαγμένες από απλούς –αλλά κοίλους- στοιβαγμένους όγκους.

Δεύτερη Ζώνη - Φωτογραφία 
Όταν ο Claude Courtecuisse στρέφει την φωτογραφική του κάμερα στα αντικείμενα που στοιβάζονται για να δημιουργήσουν εφήμερες εγκαταστάσεις, αυτά λαμβάνουν ξαφνικά μια μεγαλοπρέπεια. Η φωτογραφία επιτρέπει τον πολλαπλασιασμό των συνθέσεων και της αλλαγής της κλίμακας. 

Βάζοντας σε πλαίσιο αυστηρές συνθέσεις, ο καλλιτέχνης δημιουργεί ρυθμούς και στήνει συμμετρικές και χρωματικές ομοιοκαταληξίες. Ωστόσο, αμέσως μετά δεν φοβάται να ταράξει την ισορροπία, χρησιμοποιώντας στρατηγικές τόσο αποτελεσματικές όσο και ευφυείς: το κοινό είναι αυτό που θα πρέπει να τις ανακαλύψει!

Το καθένα από τα 30 πλαίσια που παρουσιάζονται συγκεντρώνει 35 φωτογραφίες. Στην πρώτη σειρά, βλέπουμε αλλόκοτες συνθέσεις με «μπουκέτα» και πιάτα. Στη δεύτερη, εξέδρες από ζωγραφισμένο ξύλο, μέσα από τις οποίες φυτρώνουν ακανόνιστοι μίσχοι, διακοσμημένοι με αντικείμενα στην κορυφή τους. 

Αυτά είναι τα μόνα αντικείμενα που είναι πραγματικά παρόντα στην έκθεση. Αντίθετα με τα μέσα στο υπόλοιπο της έκθεσης, αυτές οι εγκαταστάσεις δείχνουν τα αντικείμενα στη φυσική τους πραγματικότητα και όχι μέσα από μια παρουσίαση (ένα σκίτσο) ή μια διαδικασία ανα-παραγωγής (μια φωτογραφία).

Τρίτη Ζώνη – Διαδραστική Εγκατάσταση Πολυμέσων 
Αυτή η ψηφιακή εγκατάσταση έχει επινοηθεί για να βοηθήσει το κοινό να αναπαράγει την καλλιτεχνική προσέγγιση του Claude Courtecuisse με έναν απλό και διαισθητικό τρόπο. 

Οι επισκέπτες καλούνται να δημιουργήσουν έναν εικονικό πύργο χρησιμοποιώντας πέντε από τις πενήντα φωτογραφίες και αντικείμενα που είναι διαθέσιμα στην ψηφιακή εγκατάσταση. 

Η εικόνα που δημιουργείται με αυτόν τον τρόπο προβάλλεται την ίδια στιγμή σε μια μεγάλη οθόνη ορατή από όλους. Το κοινό ανακαλύπτει κατ’ αυτόν τον τρόπο σε πραγματικό χρόνο ένα έργο δημιουργημένο από κάποιον επισκέπτη στο ύφος του Courtecuisse.

Εκτός από σχεδιαστής, φωτογράφος και γλύπτης, ο Claude Courtecuisse είναι και ποιητής… της καθημερινής ζωής. Όπως στην «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων», έτσι και στην έκθεση «Μεταμόρφωση των Αντικειμένων», φλιτζάνια, γυαλιά, ή λεμονοστύφτες αλλάζουν μέγεθος και μαγεύουν με τις απίστευτες νέες αναλογίες τους. 

Ο Courtecuisse χρησιμοποιεί την επανάληψη και τους συνειρμούς μέσα από διαφορετικά μέσα: τη γλυπτική, τη ζωγραφική, τη φωτογραφία. Μακριά από τις κοινοτοπίες και τοποθετημένα ξαφνικά σε ένα ξένο πλαίσιο, τα καθημερινά αντικείμενα τραβούν τώρα το βλέμμα όλων. 

Ο Claude Courtecuisse ζει και εργάζεται μεταξύ Λίλης και Παρισιού. Στη Γαλλία, έργα του βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Villeneuve d’Ascq, καθώς και στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών του Παρισιού. Ο Claude Courtecuisse έχει βραβευτεί πολλές φορές από το Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: