Υλοποίηση της Ανοιχτής τάξης. Η Προσπάθεια του Δάσκαλου της Δράσης για Φως και Χρώμα στην Εκπαίδευση. Μια Υλοποιούμενη πρόταση Χωρίς Τέλος και με Όραμα. Ο Δια Βίου και Ανυπέρβλητος Αγώνας του Δάσκαλου για το Μαθητή Του...

Κυριακή, 18 Νοεμβρίου 2007

ΤΑ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ




Η γνωστότερη εκδήλωση των εορτών ήταν η περίφημη πομπή των Παναθηναίων που γινόταν την 6η μέρα. Στην πομπή αυτή μεταφερόταν στο Ερέχθειο της Ακροπόλεως (ναός ιωνικού ρυθμού στην βόρεια πλευρά της Ακροπόλεως) το νέο μάλλινο πέπλο της θεάς Αθηνάς, κρεμασμένος σαν ιστίο καραβιού και συρόμενος από τροχούς. Το πέπλο το είχαν υφάνει Αθηναίες παρθένες, οι ``εργαστίνες΄΄, και απεικόνιζε την θεά Αθηνά στην γιγαντομαχία (μάχη των θεών με τους γίγαντες). Με το πέπλο αυτό τύλιγαν το ιερό ξοανόμορφο άγαλμα της Αθηνάς που βρισκόταν στο Ερέχθειο. Σε περιόδους συμφορών για την πόλη – όπως ήττες σε πολέμους (για παράδειγμα η ήττα στην Σικελική εκστρατεία το 413 π.Χ.) – κάλυπταν την θεά με μαύρο πέπλο, εις ένδειξη πένθους. Στην αρχαία Ελλάδα, όπως φαίνεται και στην ελληνική μυθολογία (βλ. μύθο του Θησέα με τον Αιγέα και τα μαύρα πανιά), το μαύρο ένδυμα ή πανί συμβόλιζε το πένθος. Στη συνέχεια τα σφάγια από τις θυσίες προς την πολιούχο θεά Αθηνά ψήνονταν και προσφέρονταν στους πολίτες, σε συνεστιάσεις.
Η πομπή των Παναθηναίων αποτυπώθηκε στην περίφημη ζωφόρο του Παρθενώνα στο εσωτερικό του ναού που έχει μήκος συνολικά 160 μέτρα και ύψος 1. 01 μέτρα. Σε αυτήν συμμετείχαν ιερείς, άρχοντες, οι κανηφόρες (έφερναν στους ώμους και τα χέρια το ``κάνιστρο΄΄, δηλαδή ένα πλατύ και αβαθές καλάθι), οι αντιπρόσωποι των συμμαχικών πόλεων, οι μέτοικοι (αυτοί που είχαν εγκατασταθεί στην Αθήνα, όμως επειδή οι γονείς τους δεν ήταν Αθηναίοι, δεν είχαν τα πολιτικά δικαιώματα του Αθηναίου πολίτη), αρματηλάτες, ιππείς και τα ζώα που οδηγούνταν προς την εκατόμβη (θυσία προς την θεά). Το πιο χαρακτηριστικό μέρος της πομπής που γέμιζε με περηφάνεια τους Αθηναίους ήταν η παρέλαση των Αθηναίων εφήβων αγοριών, πάνω σε άλογα.

http://pantheon.20m.com/panathinaia.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια: