Υλοποίηση της Ανοιχτής τάξης. Η Προσπάθεια του Δάσκαλου της Δράσης για Φως και Χρώμα στην Εκπαίδευση. Ο Δια Βίου και Ανυπέρβλητος Αγώνας του Δάσκαλου για τον Μαθητή Του...

Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2007

Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ

Η αρχαία Αθήνα κατοικήθηκε από την νεολιθική εποχή (6000 – 2800 π.Χ.). Ο Κέκροπας ήταν ο ιδρυτής, ο πρώτος βασιλιάς και ο πρώτος νομοθέτης της Αθήνας η οποία αρχικά ονομαζόταν από αυτόν Κεκροπία, πριν πάρει το όνομά της από την θεά Αθηνά. Βασιλιάς της Αθήνας ήταν και ο Εριχθόνιος (γιος της Ατθίδος που ήταν κόρη του βασιλιά της Αττικής, Κραναού). Ο Εριχθόνιος είχε δύο γιους: τον Ερεχθέα και τον Πανδίονα. Ο Πανδίων ήταν πατέρας του Αιγέα και παππούς του Θησέα. Ο Ερεχθέας διαδέχθηκε στον θρόνο τον Ερυσίχθονα, τον υιό του Κέκροπα. Ο Ερεχθέας, ως βασιλιάς, προσέφερε πολλά στην Αθήνα. Ίδρυσε την εορτή των Παναθηναίων, καθιέρωσε τα Ελευσίνια Μυστήρια, πρώτος καθιέρωσε τη χρησιμοποίηση νομισμάτων και επίσης επινόησε το τέθριππον, άρμα που το σέρνουν 4 άλογα. Οι Αθηναίοι τίμησαν τον Κέκροπα και τον Ερεχθέα φτιάχνοντας στην Ακρόπολη (26) δύο ναούς προς τιμήν τους, τον έναν δίπλα από τον άλλον: το Κεκρόπειο και το Ερέχθειο. Αργότερα, έγινε διαγωνισμός μεταξύ της θεάς της σοφίας, Αθηνάς, και του θεού της θάλασσας, Ποσειδώνα, για το ποιος θα είναι ο πολιούχος της πόλης. Η νίκη της Παλλάδας Αθηνάς έδωσε και το όνομα Αθήνα στην πόλη και δεν είναι τυχαίο ότι η σοφία της θεάς συνδυάστηκε με τον ανεπανάληπτο αθηναϊκό πολιτισμό!
Μεγάλος βασιλιάς της Αθήνας ήταν ο Θησέας , γιος του Αιγέα (βασιλιάς της Αθήνας) και της Αίθρας (κόρη του Πιτθέα, βασιλιά της Τροιζήνας), που πιθανότατα ήταν πραγματικό πρόσωπο! Ο Θησέας βασίλεψε με σύνεση και προσέφερε πολλά στην Αθήνα. Ένωσε όλους τους δήμους της Αττικής. Έτσι, οι μικρές κωμοπόλεις ενοποιήθηκαν σε μία μεγάλη πόλη με κέντρο την Ακρόπολη. Αυτό ονομάστηκε ``Συνοικισμός΄΄. Σε ανάμνηση του γεγονότος αυτού οι Αθηναίοι γιόρταζαν τα ``Συνοικέσια΄΄. Τα Συνοικέσια αποτελούσαν συνέχεια της εορτής που είχε ιδρύσει ο Εριχθόνιος, ο προπάππος του Θησέα, η οποία ονομαζόταν ``Αθήναια΄΄. Όταν ο Θησέας συνένωσε τους δήμους της Αττικής τα Αθήναια μετονομάστηκαν σε Παναθήναια ή Συνοικέσια, εις ανάμνησιν του Συνοικισμού και επίσης γιατί συμμετείχαν σε αυτά όλοι οι δήμοι της Αττικής. Αυτά ήταν τα Μικρά Παναθήναια που εορτάζονταν ετησίως. Αργότερα, τον 6ο αιώνα π.Χ., ο τύραννος Πεισίστρατος καθιέρωσε τα Μεγάλα Παναθήναια. Ο Θησέας χώρισε τους πολίτες των Αθηνών σε 3 τάξεις: τους ευγενείς, τους κτηματίες και τους τεχνίτες. Παράλληλα, θεσμοθέτησε νόμους και πολιτικούς κανόνες. Γενικά, ο Θησέας έθεσε τις βάσεις της δημοκρατίας, αιώνες πριν τον Σόλωνα και τον Κλεισθένη.
Στην αρχαία Αθήνα η πολιτεία ήταν ανθρωποκεντρική και έδινε μεγάλη σημασία στην εμφύσηση ηθικών και πνευματικών αρετών στους νέους, πέρα από την έμφαση στην σωματική τους διάπλαση στα γυμναστήρια. Γενικότερα, στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε ο λεγόμενος ανθρωποκεντρισμός και ο σεβασμός της προσωπικότητας του ατόμου. Αυτό το πρότυπο του ανθρωποκεντρισμού μεταδόθηκε και στην Ευρώπη η οποία την περίοδο του διαφωτισμού ανέτρεξε για μια ακόμη φορά στους αρχαίους Έλληνες, για να αναζητήσει διαχρονικές άξιες και ιδανικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: