Υλοποίηση της Ανοιχτής τάξης. Η Προσπάθεια του Δάσκαλου της Δράσης για Φως και Χρώμα στην Εκπαίδευση. Ο Δια Βίου και Ανυπέρβλητος Αγώνας του Δάσκαλου για τον Μαθητή Του...

Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2008

Ξεκίνησα την προσπάθεια μόνος.Τώρα είμαστε δύο και ισοδυναμούμε με ολόκληρη εκπαιδευτική ομάδα. Αυτό είναι κατόρθωμα της δουλειάς μας και της προσήλωσης στο λειτούργημά μας.

Μπορούμε να πετύχουμε!

Παρακάτω επιχειρώ μια αξιολογική αποτίμηση της προσπάθειας των δεκαπέντε μηνών που είναι και απαραίτητο στοιχείο στη χάραξη της  νέας πορείας .

Παρουσιάζονται πλεονεκτήματα,μειονεκτήματα,σχόλια  καθώς και το πλαίσιο υλοποίησης:

  • Η κατανόηση της νέας γνώσης επιτυγχάνεται εύκολα και με το παραπάνω.
  • Μεγάλο μειονέκτημα η έλλειψη προσωπικού υπολογιστή ανά μαθητή στην τάξη.
  • Πρέπει να καλυφθεί το έδαφος στο σπίτι. Εδώ χρειάζεται η βοήθεια της οικογένειας για να καλυφθεί το κενό. Η άγνοια και η τεχνοφοβία σε συνδυασμό με το θόρυβο περί κινδύνου των Μ.Μ.Ε. αποτελούν σημαντικό εμπόδιο.
  • Το παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη ανυψώνεται.
  • Αλλάζει η στάση και η αντιμετώπιση για το σχολείο από το μαθητή.
  • Κυριαρχεί  ο ενθουσιασμός, η δίψα για μάθηση!
  • Κατά την εφαρμογή στο 14ο Δημοτικό Σχολείο οι γονείς πήραν υπολογιστές συνδέθηκαν με το διαδίκτυο,αλλά έμειναν εκεί. Σκέψεις όπως:  "Tι θα γίνει αν αλλάξουμε δάσκαλο", "Στην πορεία δεν είναι έτσι τα πράγματα" και συναφή επιχειρήματα τους κράτησαν σε απόσταση.
  • Επιπλέον δεν κατάλαβαν τι είναι αυτή η καινούρια προσέγγιση της διδασκαλίας χωρίς όμως να είναι αδιάφοροι ή αρνητικοί. Δυστυχώς η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών ήταν έξω από την καθημερινότητά τους,άρα πόσο δύσκολη ήταν και η διείσδυση μέσω της τάξης-μόνο από το δάσκαλο-στη μαθησιακή,πλέον, χρησιμοποίηση από το μαθητή.
  • Έχουμε σημαντικό δρόμο να διανύσουμε, ώστε ο μονόδρομος του υπολογιστή και του διαδικτύου να υιοθετηθεί από την ελληνική οικογένεια και όχι μόνο, αφού και το ίδιο το κράτος δεν έχει πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση αυτή.Άλλωστε ακόμα μιλάμε για ψηφιακό αναλφαβητισμό.
  • Στη νέα σχολική χρονιά η διδασκαλία υλοποιείται στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών.Στο «Δάσκαλος Κ.» προστέθηκε η αξιοποίηση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας  moodle, που βασίζεται στις αρχές της κοινωνικής,εποικοδομητικής μάθησης και είναι μορφή ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Την πλατφόρμα ανέλαβε να υλοποιήσει ο συνάδελφος Aλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος με τον οποίο έχουμε ταύτιση απόψεων και κοινά οράματα, αλλά και μελλοντικά σχέδια.
  • Δυστυχώς  η προηγούμενη τάξη προσγειώθηκε στην ανιαρή και αντιπαιδαγωγική συμβατική διδασκαλία που βασίζεται αποκλειστικά σε βιβλία –ασχέτως με την ποιότητά τους- που αποδυναμώνονται στο απαρχαιωμένο ελληνικό σχολείο.
  • Φέτος στην Ε’ τάξη μέλημά μου, σε μια αρτιότερη και πιο οργανωμένη προσπάθεια, ήταν και παραμένει να μπουν στο "παιχνίδι" οι γονείς - γνωρίζοντας τα αδύνατα σημεία του εγχειρήματος-που είχαν συνηθίσει σε μια διαχειριστική συμβατική διδασκαλία.
  • Πραγματικά,η ευέλικτη τάξη, άρχισε να λειτουργεί. Επιπροσθέτως ,σήμερα προσφέρεται και ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πακέτο,που  ακόμα και η πολιτεία δύσκολα θα προσφέρει.
  • Ήδη υπάρχουν μαθητές που μεταμορφώθηκαν. Γονείς που δεν ήξεραν τι σημαίνει υπολογιστής και διαδίκτυο έγιναν φανατικοί υπέρμαχοι της καινοτόμου διδασκαλίας!
  • Το «Δάσκαλος Κ.» παρακολουθούν και διαβάζουν τα μαθήματά τους 4.000 μαθητές της Ε’ τάξης  απ’ όλη την Ελλάδα.Αυτό προκύπτει από τις μετρήσεις και την επικοινωνία.Στην πλατφόρμα του moodle έχουν εγγραφεί 125 μαθητές, πάλι σε πανελλήνιο επίπεδο. Ο αριθμός σύντομα θα μεγαλώσει , γιατί για διαχειριστικούς λόγους ακόμα οι εγγραφές γίνονται με απόλυτα αξιολογήσιμη και πειραματική μορφή.
  • Αποτελούμε την πιο αξιόπιστη λύση στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι της νέας εκπαιδευτικής εποχής και πιστεύουμε πως λόγω του πάθους μας και της αγάπης για το λειτούργημά μας θα ηγούμαστε χρονικά και ποιοτικά  ακόμα και κρατικής πρωτοβουλίας. Επεξεργαζόμαστε πάρα πολλές καινοτόμες ιδέες που θα παρουσιαστούν σύντομα.
  • Στενόχωρη διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι ο εκπαιδευτικός κόσμος δε δείχνει διάθεση αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών, που και μόνο η εποπτικότητά τους μπορεί να οδηγήσει σε θαύματα. Ενδεικτικό είναι ότι ελάχιστοι συνάδελφοι παρακολούθησαν ή ενημερώθηκαν για τη δική μου προσπάθεια.  Ένα παράδειγμα είναι το σχολείο που εργαζόμουν σε μια στιγμή που η δημοσιότητα της προσπάθειάς μου έπαιρνε διαστάσεις και σε επίπεδο υπουργείου Παιδείας.
  • Το επίσημο συνδικαλιστικό όργανο, η Δ.Ο.Ε. ουδέποτε έκανε αναφορά στην προσπάθεια,αλλά και ούτε ως link  δίπλα σε άλλες σχετικές με την εκπαίδευση ιστοσελίδες τοποθετηθήκαμε!
  • Το ίδιο ισχύει και με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και ο κατάλογος δεν έχει τέλος...
  • Είναι λυπηρό πως ό,τι χρειάζεται κόπο και αφοσίωση,  αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή. Ο παραλήπτης αυτού του μηνύματος έχει πολλά πρόσωπα…
  • Δώσαμε όνομα και περιεχόμενο στην προσπάθειά μας.

·         ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΤΑΞΗ-ΕΥΕΛΙΚΤΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ

·         Η ευέλικτη τάξη δεν έχει τοίχους. Είναι παντού. Στο σχολείο, στο σπίτι, στο ασανσέρ, στη δουλειά των γονιών, στο σπίτι της θείας, του παππού, στις διακοπές, στο δρόμο, στα ψώνια…

·         Ο ευέλικτος δάσκαλος διδάσκει εικοσιτέσσερις ώρες και εμψυχώνει, οργανώνει, ανοίγει δρόμους αναζήτησης γνώσης, προωθεί την επικοινωνία, την ομαδική και ατομική εργασία,  ενισχύει τη συνεργασία,εξατομικεύει τη διδασκαλία…Είναι πάντα δίπλα στο μαθητή.

·         Η ευέλικτη τάξη και ο ευέλικτος δάσκαλος ετοιμάζουν τους μαθητές για τις νέες συνθήκες της αγοράς και της εργασίας, που θα κυριαρχούν η επικοινωνία, οι νέες τεχνολογίες, η δυνατότητα ανταπόκρισης σε ένα ταχύτατα μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

·         Η ευέλικτη τάξη και ο ευέλικτος δάσκαλος  αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, επιμένουν στην άσκηση κατανόησης κειμένου,ξεδιπλώνουν δεξιότητες και χαρίσματα των μαθητών,εκπέμπουν ανθρωποκεντρικά μηνύματα, θεμελιώνουν τη «δια βίου» μάθηση.

·         Εστιάζουμε την προσπάθειά μας στην ανθρώπινη πλευρά της τεχνολογίας.Μαθαίνουμε τους μικρούς μαθητές  στην ανθρωποκεντρική τεχνολογική εξέλιξη. Μένουμε πιστοί στην ανθρώπινη φύση ,δίνοντας χώρο στο χαμόγελο και στην «ψυχή».

·          

·         Η ευέλικτη τάξη υλοποιείται! Ο ευέλικτος δάσκαλος είναι  εδώ!

20 ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ H EYEΛΙΚΤΗ ΤΑΞΗ ΔΙΝΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΔΩΣΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ ΠΡΟΒΑΔΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  •  προτάσσει το μαθητή και το δάσκαλο
  • αξιοποιεί την τεχνολογία  με διαδραστικότητα
  • βάζει στο παιχνίδι την οικογένεια
  • μετατρέπει το σπίτι σε σχολείο, που όλοι έχουν ρόλο μαθητή και δασκάλου
  • σχολείο γίνεται ο δρόμος, η δουλειά, το πάρκο, η πλατεία,  η αγορά ...
  • φέρνει κοντά την οικογένεια
  • οδηγεί το παιδί να μάθει με εποικοδομητικό τρόπο
  • ο μαθητής μαθαίνει χτίζοντας τη γνώση ατομικά και ομαδικά
  • αξιοποιεί το διαδίκτυο καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες ενός μαθητή
  • είναι οικονομική πρόταση 
  • είναι άμεσα εφαρμόσιμη
  • με την εφαρμογή της η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα φτάσει απευθείας στο μαθητή,στον εκπαιδευτικό,στην οικογένεια, στον Έλληνα πολίτη
  • είναι ανθρωποκεντρική
  • συνιστά δια βίου εκπαίδευση 
  • ενισχύει την κριτική σκέψη και τη δημιουργία
  • η εφαρμογή της στηρίζεται στη λογική της εξακτίνωσης και έχει χαρακτηριστικά e-learning και τηλεκπαίδευσης
  • ο μαθητής αναζητεί, ανακαλύπτει ,κατακτά τη γνώση αυτενεργώντας και διερευνώντας
  • μπορεί να λειτουργήσει στο προβληματικό ελληνικό σχολείο με τα ιδιαίτερα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής
  • ήδη υλοποιείται 
  • είναι ευέλικτη πρόταση

Δεν υπάρχουν σχόλια: